Broken Flowers

7
Broken Flowers

Als sinds Ghost Busters is Bill Murray voor mij een geweldige acteur. Dat is niet alleen om zijn altijd cynische rollen die hij speelt, maar ook vanwege zijn persoonlijkheid: Murray neemt alleen films aan als hij er zin in heeft en geld nodig heeft. Niet lang geleden was hij nog te zien in Moonrise Kingdom en zijn nieuwste film St. Vincent draait nu in de bioscoop. Broken Flowers is het Nederlandse filmwereldje een beetje voorbij gegaan, en dat is zonde van zo’n leuke film.

In Broken Flowers is Murray Don Johnston, een echte ‘Don’ die vroeger de vrouwen van zich af moest slaan, maar inmiddels zijn pensioen nadert. Vrouwen interesseren hem steeds minder en wanneer zijn laatste vriendin hem verlaat raakt hij in een dip. Dan ontvangt hij een mysterieuze roze brief waarin staat dat één van zijn exen een kind van hem heeft gekregen. Zijn vrolijke en nieuwsgierige Ethiopische buurman Winston (Jeffrey Wright) leeft met hem mee en spoort hem aan zijn zoon op te zoeken. Cynisch als Johnston is wijst hij het in eerste instantie af, maar kan zijn nieuwsgierigheid uiteindelijk toch niet bedwingen. Aan de hand van zijn geheugen en Winstons zorgvuldige planning gaat hij zijn vier exen (waaronder Sharon Stone) langs, in de hoop zijn zoon te vinden.

De depressieve kant van Johnston verbeeldt Murray in zijn trainingspakje fantastisch. Ook de onhandige manier van omgaan met zijn exen doet hij geweldig. Zijn buurman als overenthousiaste amateur-detective is het komische bijrolletje in de film, en zet meteen een lichte toon. Dat is het mooie van deze film: hoewel het verhaal dramatisch klinkt, is het heel luchtig gebracht. Zo raakt Johnston aan de praat met de dochter van een van zijn exen die zonder schaamte hem naakt probeert te versieren. Wanneer haar naam Lolita blijkt te zijn kan Johnston alleen maar reageren met “Really…?” De verschillende exen geven inzicht in de diverse levensstijl die Johnston heeft gehad, waar nu weinig meer van over is. Zo is zijn zoektocht niet alleen een mysterie (want van wie is de zoon?) maar ook een indirecte biografie van Don. Hoe het precies afloopt houden we nog even geheim, maar het is een einde waar je nog even over na zal denken. Broken Flowers is niet geschikt voor de allerkleinsten – zij zullen er ook weinig van begrijpen, maar een aanrader voor op een luchtig filmavondje.