Assassins Creed

Assassin’s Creed

4.5
Assassin’s Creed

Tijdens onze 16 uur durende vlucht naar Indonesië moet je jezelf zien te vermaken, en om je daar een handje bij te helpen voorzag onze vliegtuigmaatschappij ons van een aardige selectie aan films. Als fans van de gamereeks Assassin’s Creed stond de gelijknamige film nog op ons lijstje, hoewel de verwachtingen niet hoog waren. En wat werd ons voorgevoel toch bevestigd.

Zonder het spel gespeeld te hebben is de film waarschijnlijk nauwelijks te volgen, want er wordt weinig moeite gestoken in de toch wel complexe verhaallijn van Assassin’s Creed. In een notendop gaat deze blockbuster over een man die bij een organisatie wordt opgesloten waar ze de geschiedenis op een bijzondere manier proberen te achterhalen: door mensen op een machine, de Animus, aan te sluiten worden herinneringen van hun voorvaderen, die in hun DNA opgeslagen liggen, opnieuw geactiveerd en zichtbaar gemaakt. Het gaat hier in het bijzonder om de tijd van de Tempeliers en de Assassijnen, die vochten om een religieus object met veel macht en waarde.

In het spel worden tientallen personages aan elkaar gekoppeld en ontstaat langzaam een intrigerend verhaal over godendom en geschiedschrijving, maar de makers van de film besloten om de volledige twee uur te besteden aan pure actie. Michael Fassbender had net zo goed door elke andere actie-acteur ingewisseld kunnen worden en Marion Cotillard zet als de verplichte vrouwelijke tegenspeler een rol neer die net te doen is – ook al komt dat vooral door haar knappe koppie. Voor de gamers biedt de film wel veel herkenning: typische vecht-moves, cutscenes en visuele vormgeving passen helemaal bij de bestaande reeks. Het is wel jammer dat de Animus onnodig is opgekrikt tot een indrukwekkend apparaat waarmee de acteur door de ruimte vliegt (los van alle continuïteitsproblemen die dat met zich mee brengt) en dat er weinig aandacht is voor de bestaande geschiedkundige personages. Want die waarheidsgetrouwe elementen zijn juist wat de games zo sterk maken. Assassin’s Creed levert dus mooie beelden op maar het gebrek aan plot laat je snel vervelen.