Anchorman the legend of ron burgundy

Anchorman: The Legend of Ron Burgundy

7
Anchorman: The Legend of Ron Burgundy

Amerikaanse komedies zijn vaak hit ‘n miss: óf het is zo slecht dat je je afvraagt hoe mensen willen betalen voor een kaartje, óf het wordt direct een (cult)klassieker à la Scary Movie. Anchorman heeft alle ingrediënten voor de eerste soort, maar hoort eigenlijk bij de tweede categorie.

Uit de stal van Will Ferrell en zijn maten kwam in 2004 deze komedie over een commercieel nieuwsstation in de jaren 70. De vaste gezichten van het Channel 4 news team zijn stuk voor stuk alfamannetjes: Ferrell als presentator, David Koechner als sportverslaggever, Paul Rudd als correspondent en Steve Carell als oliedomme weerman. Dan besluit Channel 4 om te werken aan diversiteit: er wordt een vrouw (Christina Applegate) aangenomen in het team. Dat resulteert natuurlijk in weerstand, tot Ron Burgundy echt verliefd op haar wordt. Naast deze populaire namen zijn er nog verschillende cameo’s in allerlei scènes verstopt zoals Jack Black, Danny Trejo en Seth Rogen.

Waar de meeste flauwe Amerikaanse komedies de plank misslaan door humor te baseren op cliché verschillen tussen man en vrouw (ook wel seksisme genoemd) wordt daar in Anchorman heel slim mee omgegaan. Seksisme en gender worden op een grappige manier bespreekbaar gemaakt, soms ook letterlijk door te benoemen ‘dat er een verschuiving gaande is’ (wat voor een film uit 2004 eigenlijk erg vooruitstrevend is). Anchorman heeft een heel eigen sfeertje en kent een fijne soundtrack met allerlei 70s classics. Misschien dat daarom de film op het internet zo populair werd: er zijn talloze memes uit ontstaan, zoals ‘that escalated quickly’. Bovendien is Carell, die sowieso erg grappig is met zijn herkenbare humor, in deze film fenomenaal absurd. Het verhaal slaat eigenlijk nergens op maar omdat het allemaal steengoede komedie-acteurs zijn zal je toch af en toe hardop moeten lachen. Kortom: een opvallend leuke komedie die perfect is voor een filmavondje of na een stressvolle werkdag.