A Christmas Story

7.5
A Christmas Story

Op kerstavond keken wij deze schattige oude kerstfilm. Ik had er nog nooit van gehoord, maar uit alles blijkt dat dit ooit een kerstklassieker was, of anders had het dit moeten zijn. Dertig jaar geleden werd A Christmas Story gefilmd, maar verwacht geen jaren ’80 sfeertje: het speelt zich af in 1939. Opvallend is dat regisseur Bob Clark een jaar eerder Porky’s had gemaakt, een tienerfilm met toch een hele andere doelgroep.

De 9-jarige Ralphie (Peter Billinsley) weet precies wat hij voor kerst wilt: een RedRyder B.B. Gun. Alle volwassenen zitten hem echter tegen, want niemand lijkt hem serieus te nemen of vinden het te gevaarlijk. Terwijl hij zich groot probeert te houden tegenover zijn niet zo snuggere broertje bedenkt hij allerlei trucjes om zijn ouders, leraren en de kerstman zelf over te halen. Hoe Ralphie langzaam leert over omkopen, liegen en doorzettingsvermogen wordt grotendeels verteld door een voice-over van de volwassen Ralphie. Dit zorgt voor een unieke volwassen vertelling van de typisch kinderlijke acties van kleine Ralphie wat vaak voor grappige scènes zorgt, vooral als Ralphie verzonken raakt in zijn dagdromen.

De film zet een fijne kerstsfeer neer met veel sneeuw, lichtjes en cadeaus. Dat het in eind jaren ’30 plaatsvindt maakt het geheel lekker kneuterig, met constante stroomuitval en ouderwetse klaslokalen. Het acteerwerk is prima, maar niet fantastisch. Dit is echter niet vreemd, want omdat alles door de ogen van een kind wordt bekeken zijn de volwassenen wat onrealistisch neergezet. Dit maakt van A Christmas Story vooral een film voor kinderen, maar met een jeugdige blik is de film door de gelaagdheid voor iedereen leuk.